מסכמים שנה אזרחית בסורוקה- ציוני הדרך הבולטים בשנה שחלפה

מסכמים שנה אזרחית בסורוקה- ציוני הדרך הבולטים בשנה שחלפה סורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי מסכם את השנה האזרחית החולפת שכללה: פרוצדורות רפואיות חדשניות ומובילות, מחקר פורץ דרך,חדשנות, פיתוח ובינוי על כל אלה ועוד בסיכום שנת 2021

בוצע ניתוח ראשון מסוגו בישראל להפרדת תאומות מחוברות בראשן; בוצע טיפול חדשני בתאי דם מהונדסים CAR-T בחולת לימפומה; למעלה מ- 570,000 בדיקות קורונה בוצעו במעבדה לווירולוגיה; למעלה מ- 17,200 תינוקות נולדו במרכז סבן למיילדות בסורוקה, המספר הגדול ביותר בתולדות בית החולים; סורוקה והתעשייה האווירית חתמו על הסכם להקמת מרכז חדשנות לפיתוח טכנולוגיות רפואיות;

מסכמים שנה אזרחית בסורוקה- ציוני הדרך הבולטים בשנה שחלפה

סורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי מסכם את השנה האזרחית החולפת שכללה: פרוצדורות רפואיות חדשניות ומובילות, מחקר פורץ דרך,חדשנות, פיתוח ובינוי

על כל אלה ועוד בסיכום שנת 2021:

למעלה מ-6 מיליון איש עברו השנה בשערי בית החולים; בוצעו למעלה מ- 36,000 פעולות ניתוחיות; נולדו יותר מ-17,200 תינוקות במרכז סבן למיילדות; נרשמו למעלה מ- 600,000 ביקורים במרפאות חוץ ובמכונים;

נרשמו כ-250,000 ביקורים בחדרי המיון ומאות נחיתות מסוקים במנחת בית החולים. 8,400 טופלו במיון הנשימתי ו 1,650 טופלו במחלקות הקורונה וביחידה לטיפול נמרץ קורונה. פורסמו מעל לחמש מאות מחקרים של חוקרים מסורוקה בכתבי עת רפואיים; סורוקה המשיך להצטיין בשקלול מדדי האיכות הרפואית הלאומיים ומוביל במקום הראשון בהישגים במניעת זיהומים גם בשנה שחלפה.

ד"ר שלומי מנהל סורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי:

" כמרכז רפואי מוביל והיחיד באזור, יש לנו מחויבות רבה להעניק טיפול מיטבי, מקצועי, מתקדם ואיכותי, על אף האתגרים הרבים שמאפיינים את השנתיים האחרונות לצד ההתמודדות עם מגפת הקורונה. אנו ממשיכים בצמיחה ובהתקדמות המתמדת של בית החולים בכל הקשור לטכנולוגיות רפואיות מתקדמות ופרוצדורות חדשות, בהתפתחות המחקרית, ובפרויקטים המשלבים איכות ושירות למטופלינו. אלפי עובדי סורוקה המסורים הם אלו שמאפשרים את הצמיחה והפיתוח של בית החולים".

מובילים במניעת זיהומים

המרכז הרפואי סורוקה מוביל במניעת זיהומים גם בשנה שחלפה. משרד הבריאות מנטר את שיעור החיידקים העמידים הנרכשים בבתי החולים בישראל בשנים האחרונות. מדידה זו מהווה כלי להערכה השוואתית של הצלחת בתי החולים בבלימת התפשטות חיידקים ומניעת תחלואה מחיידקים אלה, שעלולים להוות סכנה משמעותית למטופלים. הישג זה מחייב מעורבות וקפדנות מצד כל צוותי המרכז הרפואי – מניעת זיהומים יעילה מחייבת שרשרת הדוקה של מצוינות. כך למשל בתחומים כמו היגיינת ידיים, חיטוי וניקיון מיטביים של יחידת המטופל, הכנת המזון, מיזוג האוויר, הכנת תרופות, ועוד. לצד אלה נדרשים ניטור ומעקב, הפקת לקחים ושיפור תהליכי העבודה, בייחוד בתקופת הקורונה. כל אלה הם שהביאו את סורוקה לשיעור נמוך של זיהומים נרכשים על ידי חיידקים עמידים בהשוואה לשיעור הנמצא בבתי חולים הגדולים בישראל. מניעת זיהומים מוצבת כיעד אסטרטגי, תוך התגייסות מערכתית של כל הצוותים ובהובלת היחידה למניעת זיהומים בסורוקה, בראשותם של פרופ' אברהם בורר ורונית נתיב, שמובילה ומקדמת תהליכים בנושא מניעת זיהומים תוך הטמעת נהלים והגברת המודעות בקרב אנשי הצוות בכל בית החולים.

מובילים בחדשנות

ד"ר עמית פרנקל מהיחידה לטיפול נמרץ כללי מונה כמנהל החדשנות במרכז הרפואי. סורוקה מקיים שיתופי פעולה בינלאומיים ומקומיים עם גופים מובילים בארץ ובעולם במטרה לפתח ידע וטכנולוגיה רפואיים וכדי לתת מענה לצרכים רפואיים טיפוליים, בהם:

סורוקה פועל יחד עם עריית באר שבע ואוניברסיטת בן גוריון להקמת רובע החדשנות הראשון בישראל.
סורוקה בתהליכי הקמה של מרכז חדשנות גדול בלב בית החולים לבריאות דיגיטלית לשיתוף פעולה בין התעשייה, הצוותים הרפואיים, והחוקרים. המרכז יכלול חללי עבודה, חדרי מחקר, תשתיות נתונים וחדרי הדגמה וניסוי.
סורוקה והתעשייה האווירית חתמו על הסכם להקמת מרכז חדשנות לפיתוח טכנולוגיות רפואיות והסבת פיתוחים מהתחום הביטחוני לתחום הרפואי – מטרת מרכז החדשנות המשותף לחטיבת אלתא בתעשייה האווירית ולמרכז הרפואי סורקה הינה להוות חממה להנבטת רעיונות לפיתוח של מכשור רפואי.
סורוקה ייצג את מדינת ישראל באחד האירועים הגדולים בעולם- אקספו דובאי 2021 בנושא אקלים וסביבה והשפעתם על הבריאות.
צוות מוביל מסורוקה השתתף בכנס השנתי של מיזםHealthIL , מיזם משותף של מכון החדשנות הישראלי, משרד הכלכלה של ישראל, ישראל דיגיטלית, רשות החדשנות של ישראל ומשרד הבריאות שהתמקד השנה בשילוב פתרונות חדשניים המותאמים לצרכים ולמאפיינים הייחודיים של מערכת הבריאות בישראל.
סורוקה ואוניברסיטת בן גוריון זכו במענק המדע להקמת תוכנית האצה להצמחת יזמות חוקרים בסך של כ- 11 מיליון ₪
סורוקה קיים תחרות לחברות סטארטאפ בנושאי אתגרי קיימות, הפחתת פליטות פחמן ושמירה על הסביבה. החברה הזוכה קיבלה מענק משרד האנרגיה להקמת המיזם.

מובילות ניתוחית ברמה בינלאומית ולראשונה בישראל:

ניתוח נדיר להפרדת תאומות המחוברות בראשן התבצע בסורוקה, ולראשונה בישראל, בהובלתו של ד"ר מיקי גידון, מנהל נוירוכירורגית ילדים. הניתוח להפרדת התאומות בנות השנה בוצע באמצעות צוותים רפואיים של בית החולים בשילוב עם מומחים בינלאומיים, לאחר היערכות והכנה של חודשים ארוכים.

עשרות אנשי צוות ליוו את המשפחה מרגע הלידה ועד לניתוח ולאחריו, נעשתה הכנה לקראת לידתן המורכבת שכללה את צוות מרכז סבן למיילדות, רופאים ואחיות ממרכז סבן לרפואת ילדים, אנשי הרדמה ודימות. צוות ייעודי נערך במשך חודשים ארוכים במעין "פקודת מבצע" לקראת יום ניתוח ההפרדה.

מובילים במיילדות וגינקולוגיה

בשנת 2021 נולדו במרכז סבן למיילדות בסורוקה למעלה מ- 17,200 תינוקות.

צוותי חדרי הלידה במרכז סבן למיילדות הם המנוסים בארץ, ומייצרים חוויית לידה מותאמת אישית לכל יולדת ויולדת, באמצעות 25 חדרי לידה אישיים וממוגנים בדרגת שירות גבוהה המאובזרים בציוד החדיש ובטכנולוגיה המתקדמת ביותר.

החטיבה למיילדות וגינקולוגיה בסורוקה מובילה גם במחקר. בליבת העשייה של רופאי החטיבה עומדות המטופלות עם מטרה ברורה לתת את השירות הקליני המיטבי ולהעמיק במחקר. מחקרי החטיבה מתקבלים ומתפרסמים בכתבי עת יוקרתיים בתחום הרפואה ובכנסים מקצועיים ברחבי העולם.

מובילים בטיפול במרכז לגסי הריטג' לאונקולוגיה בסורוקה:

צוות מרכז לגסי הריטג' לאונקולוגיה ומכון ד"ר לארי נורטון, ממשיך להצעיד את הטיפול במערך לאונקולוגיה ובהמטולוגיה לעידן חדש בטיפול במחלת הסרטן ומוענקים בו טיפולים באיכות הרפואית הטובה שיש ובטכנולוגיות הרפואיות המתקדמות ביותר כך למשל השנה:

בוצע טיפול חדשני בתאי דם מהונדסים CAR-T שמטרתו להפעיל את מערכת החיסון, לתקוף תאים סרטניים בחולי סרטן הדם – לוקמיה ולימפומה ולהשמידם. הטיפול בתאים מסוג CAR-T הוא טיפול חדשני ופורץ דרך לטיפול בחולי לוקמיה ולימפומה של תאי B, ונחשב כיום לטיפול המתקדם ביותר בממאירויות המטולוגיות. הטיפול פותח במכון וויצמן ובהמשך במעבדות NCI ובמרכזים נוספים בארה"ב.
לראשונה בישראל הוכנסה טכנולוגיה של CRAD לטיפול בקרינה מהמתקדמות בעולם ליחידה לטיפול קרינתי (רדיותרפיה) במרכז לגסי הריטג' לאונקולוגיה- הטכנולוגיה מאפשרת בטיחות קלינית, יעילות ואיכות בכל הקשור לטיפולי רדיותרפיה, ומהווה פלטפורמה בטוחה ומדויקת למתן טיפולי קרינה, מאפשרת הקטנת תופעות לוואי ומונעת טעויות לאורך מסלול הקרינה.

לאחרונה הצטרף למרכז לגסי הריטג' לאונקולוגיה, ד"ר עמיחי מאירוביץ, כמנהל המערך האונקולוגי במרכז.

מלחמה בתחלואת נגיף הקורונה

השנה טופלו במיון הנשימתי בסורוקה סורוקה יותר מ-8,400 חשודים ומאומתים לקורונה.

אושפזו 1650 חולים במחלקות הקורונה והיחידה לטיפול נמרץ קורונה, ומעל 570,000 בדיקות לקורונה בוצעו במעבדה לווירולוגיה.

במסגרת התכנית "ערבות הדדית", עשרות חולי קורונה הועברו לסורוקה מבתי חולים אחרים להמשך טיפול ביחידה לטיפול נמרץ קורונה.

למרות ההערכות המתמשכת ומתן מענה לטיפול בקורונה, המשיך בית החולים בעבודתו השוטפת תוך הענות של הצוותים בהתאם להתפתחויות השונות בתחלואת הנגיף.

עשרות סיפורים מרגשים של הצלת חיים במחלקות הקורונה וביחידה לטיפול נמרץ קורונה הדגישו את הנחישות, הנחרצות והנתינה ללא גבולות של הצוותים המאבחנים והמטפלים בנגיף.

ממשיכים בפיתוח ובחידוש המרכז הרפואי – כחלק מתנופת הפיתוח בסורוקה השנה:

החל פינוי השטח לקראת בינוי של פגיה חדשה בחלק הצפוני של בית החולים
החלה בניית בניין שיקום בחזית הצפונית של סורוקה
החלה בניית בניין מחקר בחזית הצפונית של סורוקה
הונחה אבן הפינה לבניית מרפאת עור חדשה בסורוקה תרומתו של עודד שריקי בעלי "ארזי הנגב".
נחנך מכון דימות חדש לילדים, עם מכשיר MRI נוסף במלר"ד ילדים במרכז סבן לילדים
הרחבת המלר"ד וחדר הטראומה הפעילים בישראל נמצאת בעיצומה
בעיצומן של עבודות להרחבת מכון השמיעה בבית החולים
בעיצומן של עבודות לשיפוץ מכון הרדיותרפיה והחלפת מאיץ בבית החולים.

פרסום מאות מחקרים

במרוצת השנה שחלפה פורסמו מעל חמש מאות מאמרים בכתבי עת רפואיים מהמובילים בעולם ביניהם:

פוענח מנגנון גנטי מולקולרי להפרעות קשב וריכוז
חיסון לקורונה בהיריון: בטוח לאם ולילוד.
הפחתה חדה של פעילות גופנית מובילה למאזן קלורי חיובי, עלייה במשקל, ושינוי בשריפת פחמימות ושומנים בהתאם לסוג הדיאטה
מהו הפער האופטימלי בין לידות הן מבחינת סיבוכי ההיריון קיצרי הטווח, והן בנוגע לסיבוכים נשימתיים ארוכי טווח לילודים.
הקשר בין סדר לידת תאומים לתחלואה קצרה וארוכת טווח הקשר

השתלות כליה מן החי והמת בוצעו במערך ההשתלות בסורוקה

במערך השתלות הכליה בסורוקה בהובלתו של ד"ר הדר מרחב בוצעו במהלך השנה החולפת השתלות כליה מן החי ומן המת. צוות רב מקצועי של מערך השתלות הכליה בסורוקה מלווה את התורמים והנתרמים לאורך התהליך ומעניק להם מעטפת מקצועית וליווי אישי. השתלת כליה היא פרוצדורה הדורשת מיומנות רבה והתאמה מרבית בין הכליה הנתרמת לחולה הדיאליזה המקבל את הכליה, וזו נקבעת לאחר ביצוע בדיקות מרובות. השתלת כליה מן החי מאפשרת לחולים הזקוקים להשתלה לקבל כליה תוך זמן קצר, כשבמקביל איכות החיים של התורמים אינה נפגעת והם יכולים לתפקד היטב עם כליה אחת בלבד. זאת כמובן רק לאחר שהתורם עובר סדרת בדיקות מקדימות ונמצא מתאים.

פעולות רפואיות ומכשור חדשני ומציל חיים הוכנסו השנה לשימוש:

שיקום לב מרחוק- השירות מאפשר להעביר שיקום לב על מרכיביו השונים מבלי שהחולה יגיע פיזית לאימונים בבית החולים.
צנתור לב באמצעות גלי קול – Shock Wave – פרוצדורה חדשנית של טיפול בגלי קול בהצטברות הסתיידות בעורקי הלב, בצנתור במקום בניתוח לב פתוח.
ביופסיית פיוז'ן בדיקה חדשנית לאבחון סרטן הערמונית באמצעות MRI-US FUSION טכנולוגית חדשנית מהמתקדמות ביותר שזמינות כיום בתחום לאבחון סרטן הערמונית.
שיטת עבודה חדשנית במרכז סבן לילדים בסורוקה חוסכת הליכים פולשניים והרדמה ומסייעת לצוות הרפואי לאבחן בצורה מדויקת חשד לשאיפת גוף זר ומביאה לירידה ניכרת בכמות הבדיקות הפולשניות ומעלה את אחוז זיהוי הגופים הזרים.
טכנולוגיה מתקדמת לביצוע צנתור כלי דם (אנגיוגרפיה) בעזרת גז דו-תחמוצת הפחמן – הטכנולוגיה מחליפה שימוש בחומר ניגודי המכיל יוד שהגביל בעבר שימוש נרחב עקב אפשרות לתופעות לוואי

יצירת קשר

דילוג לתוכן